Followers

Tuesday, November 26, 2013

Jangan Jadi Doktor!!!



''Jangan jadi doktor!'' Betul ke awak ni nak jadi doktor? ''Awak dah fikir masak2 ke nak jadi doktor?'' Ni mak yang suruh jadi doktor atau awak sendiri?

Itulah antara kata2 beberapa doktor yang aku jumpai sebelum aku memulakan pengajian di peringkat persediaan untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan ni.. Daripada kesemua doktor yang aku jumpa, 100% daripada mereka melarang aku drpd belajar medik dan jadi doktor!!!

Masa tu aku pun x paham, apa yang horror sangat jadi medik student and then a doctor? Lalu aku yang pada waktu itu di dorong oleh so called ''childhood dream'' and desakan drpd parents, aku pun menafikan dan memekakkan telinga drpd semua nasihat2 doktor2 tersebut, yang aku anggap, ahh.. diorang ni saje je ni nk menakut-nakutkan aku.. -kata hati aku yang masa tu masih muda remaja dan mudah terpengaruh dengan propaganda semasa masyarakat Malaysia! Jadilah doktor... nanti..
-cepat kaya
-glamor
-nampak 'up'
-boleh tolong orang
-nanti senang nk dapat bini lawa (lol)
-nanti boleh bagi duit banyak2 kat mak ayah
-nanti kaum kerabat boleh tumpang bangga
-bla..bla..bla... and the list is not exhaustive!

Maka masuklah aku ke program persediaan utk bidang perubatan selama 2 tahun di suatu institusi di Selangor dengan tajaan biasiswa JPA (aka duit rakyat Malaysia yg bayar cukai).. And.. from the beginning of the foundation programme (even from upper secondary school actually) I've realized that science and mathematics is not the 'love' of my soul. It's not my cup of coffee/tea/milkshake/hot choc or whatever, not a piece of delicious cake for me, and not a 'game' that I have passion to play with!!!

Starting from that point, I start hating what I did. I want to quit from that point and do something that more lovely and has some place in my heart. But I just can't. What I get when I express my feeling to quit is that:
-Alaah.. sabarlah.. bolehnye tu...
-tak takut ke nnti kena bayar balik duit JPA tu.. (padahal masa tu mungkin baru 10-15k ringgit)
-Kalau xnak buat utk diri sendiri, buatla utk orang yg menaruh harapan pada ko..
-Bla... bla.. bla..

Dan berlalulah masa... dalam pada hati memberontak xmau teruskan belajar benda sains ni, boleh plak aku lepas foundation tu dengan full point. okaylah.. fine, aku sedapkan hati, mungkin Allah dah pilih aku utk jadi doktor ni.. dalam malas2 mcm ni pun dia still bagi lulus.. kata hati yg entah betul entah tidak..

Maka terbanglah aku ke sebuah negara di Eropah sana untuk belajar medik. Masa tu lupa la sikit yg aku sebenarnya xsuka belajar benda sains yang kena banyak membaca dan menghafal ni.. maklumlah, sebab tengah overexcited dngn perasaan boleh 'fly' dan rasa hidup di negara orang...

Tp, believe me, every single time nak exam, perasaan nak quit tu memang membuak-buak.. Sehinggakan masa aku first year, aku pernah plan nak lari dari negara Eropah tu dan lari ke South Africa. Aku nk pergi belajar agama kat sana. Aku dah mula menyampah, boring dan meluat dengan ilmu2 sains yang bagi aku hanya memenatkan otak, dan tidak memberi 'makan' sikit pun utk kesihatan rohani. Seriously aku dh survey dah tempat yg ak nk pergi. Tp akal waras aku plak jadi penghalang.,.. Tiba2 aku terpikir plak pasal penjamin yg jamin aku tu.. Kan kalau ak hilang tiba2, x pasal2 diorang plak kena jail.. so aku batalkan saja niat aku tu.

Maka dengan hati yg berat, aku tetap teruskan... Dan aku melihat ade juga kawan2 yang kecundang dan berundur diri dari bidang yang 'horror' ni... Tinggal aku lagi yang masih takut2 nak blah... Takut kena bayar hutang la... takut orang lain kecewa la dengan keputusan aku, takut itu, takut ini ,bukan takut bini sebab aku blum ade bini... Dan aku paksa jgk diri sikit2 utk belajar sekadar utk lulus setiap sem..
(nanti bersambung.. ekceli aku ade exam esok (27/11/32013), bleh plak aku tulis entry ni, ini menunjukkan yg aku mcm dh malas nk ambik tahu pasal exam exam ni.. muahahahaha)

*Sape2 yg terbaca post ni, aku mohon jasa baik tinggalkan pendapat anda: Patut ke aku teruskan atau aku blah sebelum aku grad, terutama para doktor/medical student/bekas medical students. Mudah2han jadi panduan utk orang lain jgk. (tu pun kalau grad la.. hohoho). Mohon pendapatnya ya sedara sedari cikebung-cikebung sekalian. : ) *


5 comments:

  1. Saudara... sambung je le study..
    Agama jgn tinggal

    ReplyDelete
  2. teruskan je mi,

    sebenarnye medic ni bukannye xbleh bagi makanan rohani....its depend on our point of view....kite kan slalu gi ward tgk org sakit....mmg slalu peringatan didepan mata kot...lainlah kalau kite dh lali kan..huhu

    baru2 ni kat HKT, ade sorang bro ni accident, hilang deria bau die, muka pecah...mak die mcm pasrah jer....dah xleh buat ape....satu nikmat ditarik...kite boleh amek pgalaman org utk jadi pgajaran pada kite....

    kalau g AnE plak, mudah2 jer nampak org meninggal....kematian dimana2, bila2 masa.....

    pastu, kalau g tgk patient....kite bg semangat skit je kat dorang, it means a lot bg dorang...sungguh...tadi aku masuk minor OT....dr buat secondary suture jer, mok cik tu xhabes2 mitok doa kat die....habis je buat, xhabes2 ucap terima kasih....sampai nk kluwo pintu bilik...still terima kasih...

    mmg kite penat lelah blajo, tapi at the end of the day, kite akan lega bile tgk patient hepi....hee..tu kalau jumpe pt yg ok la....ade je pt yg xsedo diri...tapi semua org berada pd tempat masing2, kene paham...huhu,

    pjg lok bleber...haha, gud luck exam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tp tulah.. nak kata secara teori memang senang,, tp kalau buat dngn hati yg x seronok, kadang2 lain plak jadinya,, huhu

      Delete